گربه های خانگی حیوان دوست داشتنی

گربه یک پستاندار کوچک گوشتخوار با بدن معمولا پوشیده از خز است؛ وقتی گربه به عنوان حیوان خانگی نگهداری شود آن را گربه خانگی می‌ نامند. این حیوان به جهت ارتباطی که با انسان برقرار می‌ کند و شکار برخی آفت‌ ها برای انسان ارزشمند است. در حال حاضر ۷۰ گونه مختلف گربه به ثبت رسیده‌ است.

گربه‌ها از نظر فیزیولوژی با بدنی قوی و منعطف، واکنش‌ های سریع، دندان‌ های تیز و پنجه‌ های جمع شده مناسب کشتن طعمه‌ هستند.

گربه معمولا وزنی بین 7 تا 2.5 کیلوگرم دارند. اگرچه در بعضی گونه‌ های خاص وزن گربه تا 11.3 کیلوگرم نیز می‌ رسد. گربه‌ هایی نیز هستند که به علت پرخوری تا 30 کیلوگرم وزن داشته‌ اند. از طرف دیگر در برخی گونه‌ های گربه‌ های کوچک، وزن گربه کمتر از 250 گرم است.

گربه معمولا حیوانی شب‌ گرد است و در طول روز بیشتر وقت خود را به استراحت می‌ گذراند. علت برق چشم گربه در شب وجود پوششی به نام پرده درخشان در چشم آن است که به دید بهتر آن‌ ها در نور کم کمک می‌ کند. بنابراین گربه توانایی دید در تاریکی را ندارد، ولی در نور کم می‌ تواند ببیند.

گربه مانند بیشتر پستانداران دارای 7 مهره گردنی، 13 مهره پشت سینه، (انسان دارای 12 مهره است)، 7 مهره کمری (انسان دارای 5 مهره کمری است) و 3 مهره خاجی (مهره‌ های قرار گرفته در قسمت انتهایی بدن که انسان به علت نوع ایستادن دارای 5 مهره از این نوع است) است. البته «گربه مانکس» 23 یا 22 مهره دمی (انسان دارای 5 تا 3 مهره دمی است) دارد.

تعداد بیشتر مهره‌ ها در کمر و سینه گربه در مقایسه با انسان باعث انعطاف‌ پذیری و تحرک بیشتر این حیوان می‌ شود. گربه از مهره‌ های انتهایی دم برای حفظ تعادل در حرکات سریع استفاده می‌ کند. استخوان‌ های چنبر (ترقوه) گربه دارای توانایی جابجایی هستند بدین ترتیب گربه می‌ تواند از هر مجرایی که سرش از آن بگذرد، عبور کند.

زندگی در نزدیکی انسان برای گربه (و دیگر موجوداتی که با انسان زندگی می‌ کنند) کاملا به صورت یک همزیستی درآمده و این نتیجه هزاران سال تکامل تدریجی این حیوان است.

بیشتر بدانید  چگونه بصورت پایدار وزن کم کنیم؟

با این حال اجتماع‌ پذیری گربه به ندرت به نژادهای وحشی این حیوان منتقل شده‌ است. با تمام همزیستی بین گربه‌ ها و انسان، رفتار گربه اهلی مشخصا نشان‌ دهنده این است که این حیوان بین انسان و دیگر گربه‌ ها تفاوت قائل نیست. برطبق پژوهش‌ های یک پژوهشگر آلمانی گربه‌ ها انسان‌ ها را به عنوان گربه‌ های گنده! می‌ شناسند.

شاید ابعاد مفهومی برایشان نداشته باشد اما همه چیز را به چشم شکارچی با روشهای خاص خودشان میدانند پس به سختی ارتباط گذاشته و تمرکز کامل بر روی تمام نقاط محرک فرد دارند و واکنش سریع انجام میدهند تا زمانی که مجبور نباشند درگیر نمی شوند.

برخی به این نکته اشاره می‌ کنند که از نظر روانی انسان نگه‌ دارنده گربه به‌ طوری نقش مادر را برای او ایفا می‌ کند. رفتار گربه می‌تواند کاملا محبت‌ آمیز باشد. مخصوصا زمانی که گربه از بچگی با انسان، بزرگ و همیشه با او رفتار خوبی شده باشد. برخی گونه‌ ها مانند گربه بنگال، آسی‌ کت و مانکس به‌طور غریزی بسیار اجتماعی هستند. نکته مهم در رفتار گربه این است که گربه هر کاری را فقط به یک دلیل انجام می‌ دهد. البته گاهی دلیل این رفتارها چیزی است که انسان‌ ها قادر به دیدن، شنیدن یا بوییدن آن‌ ها نیستند.

گذشته از اجتماع‌ پذیری کلی گربه، گربه‌ هایی هم هستند که به سختی می‌ توان آن‌ ها را اجتماعی دانست. با این حال با آموزش‌ های مناسب و تقویت رفتارهای اجتماعی مثبت، می‌ توان در طول زمان، رفتارهای اجتماعی گربه را افزایش داد.

در زمان درگیری گربه، که می‌تواند به خاطر دفاع از خود یا قلمرو، همانندزایی یا افزایش نفوذ باشد گربه با بلند کردن موهای پشت خود و خم کردن آن به سمت بالا، بزرگ‌تر به نظر رسیده و در نتیجه خود را پرابهتر و خطرناک‌تر نشان می‌ دهد. گربه این رفتار را در هنگام بازی نیز ابراز می‌ کند. درگیری گربه‌ ها معمولا شامل چنگ انداختن به بدن و صورت حریف و گاز گرفتن است.

بیشتر بدانید  مسواک نزدن

با این حال در این درگیری‌ ها به ندرت آسیب جدی به طرفین می‌رسد. معمولا گربه مغلوب که زخم‌ های بیشتری بر روی صورت یا گوش خود دارد از مهلکه می‌ گریزد. در برخی موارد گربه‌ ها با انداختن خود روی زمین امکان ضربه زدن با پاهای عقب که قوی‌ تر هستند را برای خود فراهم می‌ کنند. همان‌طور که گفته شد زخم‌ های ناشی از درگیری به ندرت کشنده هستند. اما با این حال عفونت در این زخم‌ ها اگر بدون مراقبت رها شود می‌ تواند کشنده باشد.

گربه در حال آماده شدن برای درگیری

از نظر جنسیت، گربه نر معمولا در طول عمر خود بیشتر می‌ جنگد و درگیری این جنس معمولا آثار جدی‌ تری در پی دارد. گربه ماده معمولا به خاطر دفاع از قلمرو یا بچه‌ های خود می‌ جنگد.

گربه‌ های خانگی و مخصوصا بچه گربه‌ ها بخاطر علاقه زیاد به بازی کردن، پرآوازه‌اند. این نوع بازی کردن نوعی تمرین و تقلید روش‌ های شکار و دفاع است که می‌ تواند تمرین خوبی برای بچه گربه‌ ها باشد. بسیاری از گربه‌ ها از بازی کردن با نخ یا ریسمان و کشیدن آن بر روی زمین لذت می‌ برند. این خصوصیت در پویانمایی‌ ها زیاد به نمایش در می‌آید.

بچه گربه سه روزه

میانگین عمر گربه در طبیعت 7 تا 5 سال است.

در صورت نگهداری در مکان امن میانگین عمر گربه بین 15 تا 12 سال است.

بیشترین سن گربه مربوط به گربه‌ای به نام «کریم پاف» Creme Puff با 38 سال سن بوده‌ است.

گربه‌ ها بیش از هشتاد نوع موجود زنده را شکار می‌ کنند. بیشتر گربه‌ ها جانوران کوچکتر از خودشان را می‌ خورند. گربه‌ های بزرگ حتی خرگوش هم می‌ خورند. علاقه اصلی آن‌ها پرندگان، موشها، موش صحرایی، خرگوش، سنجاب، کژدم‌ های کوچک، سوسک، ملخ پرنده و حتی اردک و حیوانات کوچک دیگر است.

گربه‌ ها به آفتاب علاقه زیادی دارند و همیشه هنگام روزهای آفتابی در زیر آفتاب می‌ خوابند. بدن گربه ها توانایی تحمل دمای تا 44 درجه سلسیوس را دارد. گربه‌ هایی که پوست ضخیمی دارند تا 52 درجه را هم تحمل می‌ کنند. اگر دما از 39 درجه بیشتر شود عرق می‌ کنند و با آنکه به آب علاقه زیادی ندارند عرق خود را تحمل می‌ کنند.

بیشتر بدانید  آیا قرص های جلوگیری از بارداری باعث افزایش وزن می شوند؟

بیش از ۱۰۰ نژاد شناخته شده گربه وجود دارد. البته بیشتر گربه‌ ها دورگه هستند. گربه‌ ها را می‌ توان به ۲ دسته کلی مو کوتاه و مو بلند تقسیم کرد.

فهرست نژاد گربه‌ ها

  • گربه ایرانی
  • گربه بنگال
  • گربه آنقره
  • گربه سیامی
  • گربه حبشی
  • گربه برمه‌ای
  • گربه آشرا
  • گربه ساوان

معروف‌ترین گربه‌ های دنیا

GRUMPY CAT(گربه بد اخلاق که به خاطر عضله‌ های صورتش که انگار اخم کرده و همیشه عصبانی است این لقب را به او داده‌ اند وی همچنین یک برادر به نام پوکی دارد)

گربه بد اخلاق

COBY CAT(گربه زیبایی که به خاطر چشمان آبی زیبایش به شهرت دست یافته و لقب زیباترین چشمان یک گربه را در جهان از آن خود کرده است)

گربه چشم آبی

گودی گود (ویدیوی از یک بچه گربه که وقتی صاحبش قلقلکش می‌ دهد پنجه‌ های خود را جمع کرده و هنگامی که صاحبش دست خود را کنار می‌ کشد او هم پنجه‌ های خود را باز می‌ کند)

KEYBOARD CAT(گربه کیبوردی که به خاطر مهارت کیبورد نواختن در یوتیوب مشهور شد. وی هنگام نواخت هر دو پنجه‌ های خود را بر کیبورد می‌ کوبد. وی در بیشتر ویدیوهایش تیشرتی فیروزه ای رنگ به تن دارد.

اسموتی (گربه ای پشمالو که موهایش از دو طرف راست و چپ بیرون زده‌ است. وی در اینستاگرام مشهور شد)

نلی و گیلبرت (گیلبرت گربه بنگال 2 ساله و نلی گربه بیرمن 3 ساله است که باهم در یک خانه زندگی می‌ کنند و در اینستاگرام مشهورند. عنوان صفحه:MISSENELL)

HOSICO(هاسیکو یک گربه اینستاگرامی مشهور است که در سال 2014 گربه ای کوچک اما الان یک گربه خپل چاق است عنوان صفحه:HOSICO CAT)

تصاویر زیبا از گربه ها

نظر دهید

لطفا نظر خود را بنویسید!
لطفا نام خود را وارد کنید