یادداشت نویسنده: خوردن غذاهای خیابانی بخشی از زندگی در استانبول است. شما نمیتوانید بیش از یک کیلومتر راه بروید بدون اینکه یک یا چند فروشنده غذا های خیابانی و یا ناهار خوری های کوچک را نبینید، غذا هایی مانند انواع اسنک های بورک، کوفته و دونر کباب از محبوب ترین غذا های خیابانی در این شهر توریستی می باشد.

غذاهای داغ خیابان های استانبول

کباب، وقتی نام استانبول به میان می آید معمولا اولین غذایی که به ذهن هر گردشگری می رسد کباب است.

کباب ها در استانبول شباهت زیادی به کباب های خودمان دارد در واقع از قطعات کوچک گوشت برشته یا دودی سیخ شده بر روی زغال تشکیل شده و معمولا از گوشت گاو، گوسفند یا مرغ می باشد. بعضی از کباب هایی که باید در استانبول امتحان کنید، اسکندر کباب، آدنا کباب، و شیش کباب، Patlıcan Kebap (کباب بادمجانی) هستند.

دونر، تقریبا میشه گفت یکی از فست فود های معروف توی دنیاست، که بهترین آن را میتوانید در استانبول نوش جان کنید. این گوشت بسته بندی شده روی سیخ عمودی بزرگ، یک میان وعده غذایی سریع (یا حتی وعده غذایی کامل) است که انواع مختلفی دارد مانند: Pilav Üstü Döner (با برنج) و Dürüm (به صورت ساندویچ) است. شما می توانید رستوران هایی که این غذا را سرو می کنند را در هرنقطه استانبول پیدا کنید ولی بهترین آن متعلق به منطقه Istiklal Caddesi در میدان Taksim می باشد.

بورک، یک اسنک پیچیده شده در نان پوسته پوسته که شامل چند لایه خمیر یوفکا نازک است، اغلب با یک شکل خاصی پر و پیچیده شده است. معمولا شما می توانید افراد محلی را که وارد این مغازه های کوچک برای صبحانه و یا ناهار می شوند را ببینید. از پر طرفدار ترین بورک ها میشه به ıspanaklı börek (پر شده با اسفناج)، peynirli börek (پر شده با پنیر)، kıymalı börek ( پر شده با گوشت چرخ شده) و patatesli börek (پر شده با سیب زمینی) نام برد.

پیده، غذایی است تقریبا شبیه پیتزا، تشکیل شده از یک نان دراز که دورش را شبیه قایق بطرف بالا تا می کنند رویش را با گوشت چرخ کرده و پنیر و سبزیجات معطر تزیین می نمایند. پیده هم انواع مختلفی دارد مانند Kaasarlı Pide (با پنیر ذوب شده) و Sucuklu Pide (پنیر ذوب شده و سوسیس تند) که از محبوب ترین ها می باشند.

Kokoreç، این غذا تشکیل شده از دل، جگر و قلوه پیچیده شده در روده گوسفند بر روی یک سیخ که با انواع ادویه ها مزه دار شده است. و بصورت ساندویچ یا در کنار بعضی از نوشیدنی ها بعنوان مزه استفاده می شود.

لهمجان، یک پیتزا به سبک ترکی می باشد. یک خمیر بیضی شکل بسیار نازک، با گوشت، پیاز، سس گوجه تند، گاهی اوقات گوجه فرنگی، فلفل، جعفری و ادویه جات و ترشی جات. که اغلب با یک سالاد و چند قطعه لیمو در ظرفی سرو می شود. شما مردم محلی را می بینید که لهمجان را با سالاد پر می کند، و لیمو را بر روی آن می چکانند و بعد آنرا رول کرده و مثل ساندویچ میل می کنند.

میسیر(misir)، ذرت تازه پخته و کباب شده بر روی منقل، که معمولا با نمک یا ادویه جات مزه دار می شود. این میان وعده ی محبوب تقریبا به طور انحصاری در ماه های تابستان توسط فروشندگان خیابانی با خودروهای سبک خود فروخته می شود.

فندق تازه کبابی(Kestane)، با توجه به نبودن ذرت در زمستان، فروشندگان خیابانی که در بالا ذکر شد، در فصل زمستان فندق های کبابی و بو داده روی منقل را می فروشند.

ساندویچ ماهی( Balık ekmek )، معنای لغوی نام این غذا ‘نان ماهی’ ترجمه شده است. که از ماهی های کبابی و سرخ شده تشکیل شده است و در مقابل چشم شما در داخل یک قطعه بزرگ نان گذاشته می شود. طرفداران این غذای سریع می توانند در Eminönü، در ساحل کنار پل گالاتا، بهترین نوع این غذای لذیذ را امتحان کنند.

غذاهای سرد خیابان های استانبول

سیمیت، یک نان دایره ای شکل ترد و خوش طعم که با کنجد تزئین شده است. فروشندگان خیابانی بر روی چرخ های دستی آن را می فروشند. این نان دو نسخه اصلی دارد: سیکاک سیمیت(که در خیابان ها فروخته می شود و بسیار ترد می باشد) و Pastay Simit (در مغازه ها فروخته می شود و نرمتر است)

آچما، یک نان کره ای گردویی که در کنار نوشیدنی های گرمی مثل چای و قهوه سرو میشود.

Çiğ köfte، غذایی است که با گوشت کوبیده خام، گندم کوبیده و فلفل قرمز درست می شود. این غذا در حال حاضر فقط در خانه ها درست می شود. مدت زیادی نیست که فروش این غذا بدلیل استفاده از گوشت خام در مغازه ها ممنوع شده است. ولی این غذایی است که باید حتما امتحان کنید.

مظنونین همیشگی

هنگام گشت و گذار در خیابانهای استانبول، متوجه خواهید شد که میان وعده های زیادی برای فروش عرضه می شوند. در حالی که همه آنها خوشمزه و از مواد اولیه تازه تهیه شده اند، هنگام خرید از آنها در خیابان های (آفتابی) احتیاط کنید. و در مورد بهترین روش برای سفارش و کیفیت مغازه های عرضه کننده خوراکی ها با افراد محلی مشورت کنید.

نظر دهید

لطفا نظر خود را بنویسید!
لطفا نام خود را وارد کنید